Rynek samochodów nowych w 2018 roku – podsumowanie

29 marca 2019
Opublikował: Maciek

Zdanie doskonale podsumowujące rok 2018 w branży automotive to: W UBIEGŁYM ROKU WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY NAPĘDZAŁ WZROST SPRZEDAŻY NOWYCH AUT W POLSKICH SALONACH!

Z opublikowanych przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów danych po czwartym kwartale wynika, że dynamika rozwoju wynajmu długoterminowego w 2018 roku wyniosła 17,5% r/r, co oznacza, że jest to obecnie najwyższa w historii wartość odnotowana przez organizację.

Firmy oferujące wynajem długoterminowego zakupiły o 23,4% więcej nowych aut osobowych niż przed rokiem, wyraźnie wyprzedzając pod tym względem konkurencyjne formy finansowania aut służbowych – zakup ze środków własnych, kredyt i klasyczny leasing finansowy. Co więcej, znacząco przyczyniły się do bardzo dobrych wyników całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w 2018 roku.

W ubiegłym roku z polskich salonów wyjechało o ponad 45 tys. nowych aut osobowych więcej niż w 2017 roku. Taki wzrost sprzedaży został wygenerowany aż w 1/3 przez branżę wynajmu długoterminowego, która zakupiła o 15,5 tys. więcej samochodów w porównaniu z poprzednim rokiem.

Rynek motoryzacyjny w Polsce ma za sobą kolejny, bardzo udany rok. W 2018 r. sprzedaż nowych samochodów przekroczyła symboliczną barierę 0,5 mln pojazdów, osiągając poziom 532 tys. aut, czyli wartość największą w bieżącym stuleciu. Z polskich autosalonów wyjechało o 9,35% więcej samochodów, niż rok wcześniej. Na tle całej Unii Europejskiej wypadamy bardzo dobrze i mamy powody do zadowolenia. Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wzrost sprzedaży osobówek w całej UE wyniósł bowiem w ubiegłym roku zaledwie 0,1%.

SPRZEDAŻ W SALONACH ROŚNIE WYŁĄCZNIE DZIĘKI FIRMOM, A SPRZEDAŻ SAMOCHODÓW DO FIRM NAPĘDZA WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY

Rok 2018 w sposób bardzo dobitny pokazał jak duże jest już obecnie znaczenie zakupów aut przez firmy dla kondycji rynku motoryzacyjnego w naszym kraju. Mianowicie, na większą o 45,5 tys. samochodów sprzedaż niż w 2017 roku wpłynęły w zasadzie wyłącznie firmy. Sprzedaż do klientów indywidualnych wzrosła jedynie o … 26 samochodów. Innymi słowy, gdyby nie zakupy dokonywane przez firmy, rynek zatrzymałby się w miejscu. Na uwagę zasługuje dodatkowo fakt, że na 45-tysięczny wzrost rynku wygenerowany całkowicie przez klientów instytucjonalnych, aż w 1/3 wpłynął wzrost zakupów nowych aut osobowych dokonanych przez branżę wynajmu długoterminowego samochodów, która nabyła o 15,5 tys. aut więcej niż rok wcześniej.

Zgodnie z danymi IBRM Samar firmy kupiły w 2018 roku 384,5 tys. nowych aut osobowych. Więcej niż co piąty nowy samochód osobowy nabyty w tym czasie przez firmy znajdował się w wynajmie długoterminowym. Branża wynajmu długoterminowego zakupiła 81,8 tys. aut, o 23,4% (15,5 tys.) więcej niż rok wcześniej i osiągnęła udział na poziomie 21,3% w łącznej sprzedaży samochodów osobowych do firm. Na uwagę zasługuje fakt, że udział wynajmu długoterminowego w tym zakresie zwiększył się w ciągu roku o 1,7%.

Spośród dostępnych na polskim rynku form finansowania aut służbowych, wynajem długoterminowy rozwijał się w 2018 roku zdecydowanie najszybciej, gdyż może się poszczycić o 23,4% większą liczbą zakupionych nowych aut osobowych niż rok wcześniej. Dla porównania, z wykorzystaniem środków własnych, kredytu, czy klasycznego leasingu finansowego liczonych łącznie, firmy zakupiły o 11% więcej samochodów.  Co więcej, dynamika wzrostu sprzedaży zwiększyła się w porównaniu z 2017 r., wprawdzie nieznacznie, bo o 0,6%, jedynie w przypadku wynajmu długoterminowego. W przypadku zakupu nowych aut ze środków własnych, na kredyt oraz w klasycznym leasingu finansowym łącznie była ona natomiast dużo, bo o 8,8% niższa, niż rok wcześniej.

Wszystkie te dane potwierdzają trend, że coraz bardziej szukamy rozwiązań „abonamentowych”. Lubimy zmieniać samochody, szukać nowych doznań amortyzacyjnych, wiec najem na dwa lub trzy lata to dla nas optymalne rozwiązanie. Dodatkowo mniejsze obciążanie ratalne skłania nas do wyboru właśnie tej formy finansowania. Wszystko jednak zaczyna się od decyzji – jaki mam wybrać samochód? A więc nie czekaj, przeczytaj nasz poprzedni wpis Jaki samochód kupić – subiektywny poradnik, a potem wybierz auto idealnie dopasowane dla siebie SAMOCHODY

Wpis został opracowany na podstawie danych PZWLP

Dodaj komentarz